In een soort mini-jaaroverzicht roemt Eric Nederkoorn de Publiek Omroep. Reclame is volgens hem nodig om prachtige programma’s te kunnen blijven maken. Net alsof dat een neventaak is. Het is een redenering, die je ook vaak van de omroepbazen hoort. Volgens mij is het omgekeerde het geval. Door zoveel mogelijk reclame-inkomsten te willen opstrijken wordt bv. voetbal (is ontspanning en hoort thuis op Ned 1) op Ned 3 uitgezonden, waarvoor steeds leuke programma’s moeten wijken. Door die reclame mogen programma’s maximaal 50 min. duren, worden films, muziekprogramma’s, festival en theaterregistraties, documentaires met diepgang, themaprogramma’s niet op normale uitzendtijdstippen uitgezonden; zo ze al worden uitgezonden. Door die reclame wel heel veel Henk- en Ingrid-programma’s (meer dan 20 per week). Dat zijn programma’s, waarin de gewone man of vrouw een hoofdrol speelt en die ook nog duur zijn om te produceren. Voor dat geld hadden ook een flink aantal leuke films kunnen worden uitgezonden. Veel BN-programma’s, waarin de BN-er iets anders doet dan waarmee ze BN-er zijn geworden, veel babbelprogramma´s en snuffelprogrammaatjes. Bij de PO moet het niet gaan om de kijkcijfers, maar om de waarderingscijfers. Bovendien moeten ze publieke taken uitvoeren, wat nu niet het geval is. Ja, in de nachtelijke uren. Kortom die reclame leidt tot een saaie, voorspelbare programmering, veel van hetzelfde, en slechtere programma’s. En zo moet het dus niet!
Zo moet het (DvhN 3/1/13)
06 maandag jan 2014
in